Advertisements

Tag: penggerak awal Bersatu

Kepada semua rakyat Malaysia, selamat menyambuat ulangtahun kemerdekaan negara kita Malaysia pada 31 Ogos ini.

Semasa negara diperintah oleh Jepun dahulu rakyat katanya sangat susah tidak seperti semasa kita dijajah oleh Barat. Ketika itu emak ayah kita hanya dapat makan ubi kayu dengan dicecah sambal belacan sahaja, minum pun sekadar kopi O manalah ada nescafe. Jika kita masih sedar diri lagi tak mengapalah, maknanya sudah tentu minda kita tidak mungkin dijajah lagi manakala dengan kekuatan ekonomi Malaysia kini berbanding sezaman Tengku Abdul Rahman, sepatutnya kini lebih berperinsip atau bukan mudah dijolok atau dibeli dengan wang ringgit.

Keutamaan kita adalah untuk memastikan kita duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan orang Barat, yang membodohkan emak bapak kita dahulu. Ramai pula yang kena makan penampau Jepun ketika itu, kenapa mereka takut sangat dengan bangsa Jepun yang kurang tinggi itu?, malangnya sekarang ini pantang silap sikit sahaja sesama Melayu Islam pula tu, mungkin contohnya ahli parti yang tidak dijemput, bukan sengaja cuma terlepas pandang dalam menghadiri mesyuarat dan penilihan Cawangan itu pun, boleh jadi sehingga boleh putus saudara atau anak beranak pun sampai bertahun lamanya tidak lagi bertegur sapa.

Setiap hari kita boleh dapat membaca dari FB, asyek nak berkelahi sahaja, bukanlah kes serius sangat, mugkin sekadar kerana ayam yang dipelihara secara tidak beradap telah terberak dianjung rumah jiran, sehingga hari raya pun mereka belum tentu mohon maaf bagi pihak Ketua Pimpinan meek.sesama Melayu pun lagi kuat berperangnya.

Panjang atau rendang Si Samurai itu, mereka tidak kira, semangat mereka kental, berani mati, sehingga tercatat juga namanya di negara kita kerana kejayaan mereka itu dapat menawan Tanah Malaya walaupun tempuh mereka menjajah kita tak berapa tahun, tidak lama. Diceritakan oleh orang Melayu dimana mereka itu lebih pendik dari ketinggian askar Melayu.

Tetapi tetap kuat semangat dan berani walaupun untuk berperang, kenalah kita sadar diri sikit.

Dalam berbual bual bersama penggerak awal dan pimpinan yang baru menyertai kita tu, sempat juga dalam bergurau dia orang kata betul kah , buah dah nak jatuh????? Manalah aku faham kalu cakap berkias ini. Ada juga yang tanya bila agaknya Pak Wan nak datang Sungai Rambai???, dia orang dah rindulah agaknya tuh.

Dalam pada senyap sunyi bila dak Mat menyebut, semenjak janji tak jadi datang dalam Raya Puasa, Raya Haji pun dia banyak di Masjid Tanah, bunyi macam melenguhhh…., agaknya musim buah nak jatuh ni, adalah banyak sikit manalah tahu tak kan musim durian yang gugur pun dah penghujung musim, pasal dulu Dak Mat kata anak anak tak dapat makan buah juga pasal anak ramai yang bersekolah, bapak susah, terpaksa dipajak kebun durian tu dengan Hj Dolah atau Dak Kuan; Tawkey Cina yang sanggup hidup hanya sekeluarga atau dua sahaja pun tetapi tetap jadi tokeh membeli getah keeping dan lantun dari kita. Pada hal hanya menumpang di atas tanah orang Melayu yang mereka pajak untuk tempuh yang lama kalau tak silap lebih 20 tahun agaknya.

Kita ketika itu tinggal sekampung dengan aman damai bersama masyarakat Melayu di Kampung Warisan Kg Parit Sidang Seman, DUN Sungai Rambai itu. Tetapi kini masa telah berlalu begitu pantas tanpa dirasakan. Tokey Kuan dan Ah Bah dah cukup kaya dengan rumah macam Istana dan ada keupayaan membeli dan membina banglo di kampung sebelah.

LAIN DAHULU LAIN SEKARANG

Kalau dahulu ada juga YB Asan, jika sesak sesak pun boleh kuit colet dia dapat gak 50 pun kira ok kata Kamal yang tak genti genti nyanyi buah nak jatuh dah, tiba tiba Ustaz Talib mencelah, Atuk Asan kan ke tengah susah tiap bulan nak jumpa Toyah, jangan kau mengharaplah Kelah, celah Ustaz Talib seraya menunjukkan surat terbang dalam phone yang dia beli di zaman Perang Gokam dulu tuh. Si Kelah bawak surat pajak Ustaz sampai sekarang ni dah jam 5.30 pm pun terus dah ghaib pulak !, aduh itu aja nampaknya bolehlah buat penahan napas yg rasanya cepat boleh pakai.

Sabau sabau kata Ustaz Usop, Menteri Sungai Gambai tu ko tak risik ke? katanya. Ehh Menteri mana pulak aku kata. Tu yg selalu datang UTC sama Mak Tiri kau lah ! tambah Usop. Usah buat cerita mengabunglah Ustaz !, aku ni nyanyi kompang dah kuat meleetop letop kompang tu aku kerja kan. Lain citer tak ada ke? tambah aku tutup gulung mesyuarat kedai sempang malam tadi.

Advertisements